Túrák a Börzsönyben

Fekvés:
Nyaralónk a Börzsöny lábánál fekvő János-hegyen található, Kismaros és Nagymaros között (Közigazgatásilag Nagymaroshoz tartozó külterület). Kismaros gyalog a hegyen keresztül  kb. 4 kilométerre található (a vasútállomás), Nagymaros kb. 5 kilométer (a vasútállomás). A 12-es út kb. 800 méterre van légvonalban, így esténként felhallatszik az autók és főleg a vonatok zaja. Néha hallani a nagymarosi rév dudálását, ekkor tudjuk, hogy most indult a komp Nagymarosról. Észrevettük, hogy sok repülő száll el felettünk magasan, valószínűleg egy légi folyosó is található felettünk. De nem csak nagy utasszállító repülőgépek repülnek errefelé, hanem kis repülők (sétarepülés), motoros sárkányrepülők, siklóernyősök.

Látnivalók:
A környék gazdag látnivalókban, ezek közül néhányat már mi is bejártunk, megnéztünk.

Katalinpuszta - Gyadai rét

Nyaralónktól mindössze 12 km-re, a 2-es út mentén található Szendehely-Katalinpuszta, amely a Pest Megyei piros jelzés és az Országos Kék Túra útvonalának kereszteződése, OKT pecsételőhely.
Mi egy teljesítménytúra keretében jártunk erre május elején. A regisztráció a megújult Katalinpusztai kirándulóközpont és erdei iskola területén volt. Először áthaladtunk a Gyadai-réti tanösvény kapuján, majd rátértünk a piros jelzésre. (itt lehet választani a tanösvényt is, amely egy kb. 5 km-es kört ír le a Gyadai-réten. Gyerekeknek kifejezetten ajánlott.)

A piros jelzésen haladtunk Katalinpuszta felé és nemsokára elértük a Rockenbauer Pál kopjafát.

Leértünk Katalinpuszta szélére, ahol rögtön vissza is fordultunk az Országos Kék jelzésre és elindultunk felfelé a Naszály oldalába.
Pár kilométer után elértünk a Bik-kúthoz, ahol pihenő-, és tűzrakóhely is van a kút mellett. Itt a férjem még egy foltos szalamandrát is fényképezett.

A Bik-kúttól indul a kék jelzés fel a Naszályra. A mi utunk nem arra vezetett, hanem a kék + jelzésen a Gyadai rét felé.

Átvágtunk a réten, majd a Libikóka hídon keresztül elértük az Óriások Pihenőjét.
Itt újra visszafordultunk és ugyanazon az útvonalon visszamentünk és a tanösvény T betűjét követve elértük a tanösvény egyik leglátványosabb részét, a függőhidat.

Innen a tanösvény útvonalán értünk vissza a kiindulópontra. A kirándulóközpontban megnéztük és kipróbáltuk az interaktív kiállítást és a játszóteret.
A nagy tanösvény mellett található egy kisebb tanösvény is, mely egy kis tavat jár körbe. Itt is számtalan interaktív feladat várja a gyerekeket.

Ezt a túrát ill. a tanösvényt ajánlom minden (kis)gyerekes  családnak és kezdő túrázónak. A tanösvény nem hosszú és nincs benne nagy szintemelkedés. A táblákat elolvasva rengeteget lehet tanulni a környék állat- és növényvilágáról, számtalan pihenőhely és érdekesség várja a gyerekeket és a családokat.

OKT - Országos Kéktúra börzsönyi szakasza:

OKT: Nagymaros-Törökmező

Jó kirándulási lehetőséget nyújt a kéktúra Nagymaros-Hegyestető-Törökmező útvonala. Mivel a Kóspallagi út mellett lakunk, először a Málnás-forrást kerestük fel, mely a térképen nem ezen a néven szerepel, de nagyon jó, hideg vizű forrás, érdemes meglátogatni (vagy a Kóspallagi útról érhető el, vagy a zöld négyzet jelzésről kiágazó zöld forrásjelzésen egy 10 perces sétával)

Ezután a zöld forrásjelzésen, majd a zöld négyzet jelzésen lementünk a vasútig, ahol jobb kanyarodtunk a zöld háromszög jelzésre. Ezen mentünk egy darabig Nagymaros felé, de a háromszög elágazik a Király-kút és Kövesmező felé. Így mi továbbra is a vasút mellett mentünk egészen Nagymaros központjáig, ahol a templomnál értük el az országos kéktúra útvonalát.
Innen Nagymaros házai között emelkedni kezdtünk, majd a házakat elhagyva a Templom-völgyben folytattuk utunkat.

Pár kilométeres emelkedés után értük el a Szent-Mihály hegy nyergét, innen nincs kilátás, menni kell tovább a Hegyes-tető felé. Útközben három töbröt (bekerített három nagy lyuk) is meg lehet nézni és egy szép réten is át kell menni az adótorony mellett.

A rét szélén egy tábla fogadott minket, hogy a kék jelzés itt egy szakaszon le van zárva, mert átépítik a kilátót. Kicsit csalódottak voltunk, hogy ideáig eljöttünk és nem tudunk felmenni a kilátóba. A kerülőt megcsináltuk, de hátulról (jó meredeken) felmentünk a kilátóhoz. Ugyan felmenni nem lehetett, de azért egy kis dunai panoráma kárpótolt minket.

Egy meredek lejtő után értük el Köves-mezőt, ahol több út közül lehet választani (Nagymaros, Zebegény, Kismaros felé is lehet menni). Továbbra is követtük a kék jelzést, de amikor letért az aszfalt útról, akkor inkább a Tanösvény T betűjét követtük (ez a Tanösvény Hegyes-tetőt köti össze a Török-mezői turistaházzal). Egy kis pihenőnél ilyen kilátás fogadott minket, sőt a Tanösvény táblájáról a csúcsok neveit is leolvashattuk.

Innen már nem volt messze a Török-mezői turistaház, ahol elkértük a kéktúra pecsétet, ettünk egy jégkrémet, feltöltöttük a vizesüvegeket és rátértünk a zöld négyzet jelzésre, mely levitt a Gerendás-büféhez. Innen már csak 800 méter volt a kis házunk. Összesen kb. 22 km-t tettünk meg 5 és fél óra alatt. A szintemelkedés a kéktúra füzet szerint mintegy 500 méter volt.

OKT: Kóspallag- Nógrád

Az egyik ilyen a Kóspallagtól Nógrádig végigjárható út. Ezt mi is végigjártuk, mivel kisfiunk is elkezdte a kéktúra pecsétek beszerzését. Nagyon élvezte. Közben nagyszerű helyekre jutottunk el. Kóspallagra remek kilátás nyílt, amint elhagytuk a települést, és feljutottunk a hegyen lévő hármas kereszthez.
Felirat hozzáadása

Tovább haladva a jelzésen az első pecsételő állomás a kisinóci turistaház. Pecsét, evés-ivási lehetőség.

Ezután kell nekiveselkedni a Nagy-Hideg-hegyre vezető emelkedős és meglehetősen unalmas útnak. Amikor ott jártunk augusztusban, nagyon meleg volt az Inóci-vágásban.
Nagy-Hideg-hegyen a turistaháznál megpihenhet bárki, és lehet gyönyörködni a kilátásban. Vízvételi lehetőség és WC is van.

Onnan át lehet menni a kb. 3 kilométerre lévő Csóványosra, és egy geodéziai torony árnyékában lehet megpihenni.  Aki akarja, megörökítheti az ottlétét egy a fára felfüggesztett emlékkönyvben.

Innen tovább érintettük a Foltán-keresztet és a Saj-kutat, majd egy nem túl érdekes, de legalább lefelé vezető út végén feltűnt a Nógrádi vár.

A kéktúra pecsét a vasútállomáson található,  ahonnan vonattal lehet továbbmenni annak, akinek aznapra elég volt a túrából.